Lekcje „kreatorskie” na bazie programu Kreator
Klasa I
Temat: „Witaminy i nasze zdrowie”.
1.Zaangażowanie:
· Wysłuchanie nagrania piosenki „Witaminy”
· Rozmowa na temat treści piosenki.
· Precyzyjne sformułowanie celów, zadań, poleceń,
ü O czym będziemy mówić na dzisiejszej lekcji?’
ü Gdzie znajdują się witaminy?
ü Podawanie przez dzieci przykładów owoców, warzyw i produktów.
ü Jak często można spożywać poszczególne produkty?
ü Jak działają witaminy na nasz organizm?
2. Podział dzieci na 4 grupy ( 4 witaminy A,B,C,D)
· Dyskusje na temat pozytywnego wpływu owoców i warzyw na nasz organizm
· Wyjaśnienie uczniom niezrozumiałych kwestii,
3. Przekształcanie
· Porządkowanie zdobytej wiedzy i wykorzystanie jej w twórczy sposób
Dzieci w grupach otrzymują kartki formatu A3, na których malują produkty, w których zawarta jest dana witamina. Po ukończonej pracy przypinają kartki na tablicy magnetycznej.
4. Prezentacja
· Improwizacja ruchowa poszczególnych grup: (dzieci podchodzą do siebie i prezentują części ciała bądź efekt, jaki wywołuje spożywanie danej witaminy.
A- Zobacz jakie piękne i zdrowe mam oczy i skórę.
B- Popatrz jak zdrowo rosnę, mam zdrowy układ nerwowy, dobrą pamięć i zdrową skórę.
C- Jestem odporny na choroby. Nie przeziębiam się , nie choruję.
D- Mam zdrowe, mocne zęby, kości i mięśnie.
· Improwizacja muzyczna- każda z grup śpiewa ułożoną przez siebie rymowankę lub piosenkę o danej witaminie. np.
A- Gdy jemy witaminę A zdrowe oczy i skórę mam.
B- Chlebek z ziarnami bardzo lubię jeść, dlatego w szkole dobrze uczę się.
C- Precz choroby, smutki, żale witamina c pomaga doskonale.
D- W zdrowym ciele zdrowe kości, gdy ryba, ser i jajko na stole moim gości.
· Wykonanie kanapek
Podział dzieci na 4 grupy. Każda grupa wykonuje pomysłowe kanapki.
Nauczyciel daje do dyspozycji dzieci posmarowane masłem kromeczki chleba, jajka, ogórek, pomidor, szczypiorek ser żółty, ser biały, plasterki wędlin, ryby z konserwy.
Dzieci wg własnego pomysłu wykonują śmieszne i ciekawe kanapki. Spożywanie kanapek,
· Samoocena gryp,
· Ocena poszczególnych grup punktami.
5. Refleksje :
Dzieci mogą dorysowywać jeszcze inne produkty, które zawierają poszczególne witaminy. Mogą również podzielić się spostrzeżeniami związanymi ze spożywaniem owoców i warzyw np. konieczność mycia owoców przed spożyciem, obecność błonnika w owocach i warzywach, jego wpływ na zdrowie. Kiedy i gdzie będziemy pamiętać o tym, czego nauczyliśmy się na zajęciach.
Podsumowanie pracy i wiadomości. |