PROJEKT PRACY Z UCZNIEM UZDOLNIONYM
Oparty jest o teorię inteligencji wielorakich H. Gardnera.
1. Temat: „Nasza mama czarodziejka”-inscenizacja
2.
3. Założenie projektu:
v Projekt jest zgodny z podstawa programową, ale jest rozszerzony o pracę z uczniem uzdolnionym. Ukierunkowany jest na rozwój uzdolnień językowych, plastycznych, technicznych, muzycznych, matematycznych, interpersonalnych i intrapersonalnych.
4. Cel ogólny:
v Praca z uczniem uzdolnionym z wykorzystaniem myślenia dywergencyjnegow tym szczególnie ucznia 6-cio letniego.
5. Cele szczegółowe:
v bogacenie słownictwa,
v ćwiczenie pamięci,
v pobudzanie do myślenia twórczego,
v rozbudzanie wyobraźni i kreatywności,
v wyrażanie emocji,
v wczucie się w odgrywana rolę,
v tworzenie obrazu, wizualizacja,
v rozwijanie kompetencji matematycznych,
v doskonalenie zdolności muzycznych,
6. Sposób realizacji celów:
wspólne tworzenie scenariusza, scenografii, choreografii, charakteryzacji, przypisanie ról, dobór podkładów muzycznych, próby,
7. Metody i formy pracy:
v Słowna, praca z tekstem, drama, burza mózgu, działań praktycznych, aktywność twórcza dzieci.
v Praca grupowa i indywidualna
8. Grupy zadaniowe:
I- Tworzenie tekstu scenariusza- grupa językowa
II- Projekt stroju- grupa plastyczna, matematyczna
III- Dobranie muzyki, opracowanie i układanie melodii do tekstu, śpiew- grupa muzyczna
IV- Scenografia- grupa techniczna i wizualno- przestrzenna
9. Termin realizacji: 26 maja
10. Uczestnicy: klasa I
11. Konsultanci : polonista, muzyk, plastyk
12. Osoby wspierające:- rodzice
13. Eksperci: dyrektor szkoły, artysta ludowy, aktor
14. Formy prezentacji efektów pracy z dziećmi:
Przedstawienie teatralne z okazji Dnia Matki.
15. Ewaluacja
· Jak się czuły w rolach?
· Ile czasu zajęła im nauka tekstu?
· Z czego przygotowywały stroje?
Scenariusz:
Występuje 13 dzieci-narrator, mama, 5 zmysłów- dzieci talenty, pszczółka i biedronka, Basia, kramarka, Zosia, Ela,
Narrator:- Za górami, za lasami, na południu Polski w malowniczej wsi mieszkała niezwykła mama- mama czarodziejka. Obdarzona niezwykłym darem. Potrafiła wyostrzyć po 1 zmyśle i przekazać niezwykły talent swoim 5 dzieciom. Pewnej nocy gdy dzieci smacznie spały, mama pochyliła się nad nimi i dotykając ich czoła rzekła:
Mama:
Bartoszu- Twój zmysł węchu będzie tak wyostrzony, że kompozycje zapachowe wybrane przez Ciebie będą wszystkich urzekać! Twoje perfumy znajda się w kolekcji każdej damy na świecie.
Julio! – Twój zmysł słuchu sprawi, że skomponowane przez Ciebie melodie będą przyciągać uwagę, uspokajać, rozweselać i bawić. Zwiedzisz cały świat zachwycając wszystkim śpiewem i muzyką.
Asiu! –Zmysł smaku jakim Cię obdarzę pozwoli Tobie na przyrządzenie wyjątkowo smacznych potraw, które zachwycą nawet wybredne podniebienie. Będziesz mistrzynią kulinarną na świecie.
Tymku!- Daję Ci magiczną moc w rękach! Twój zmysł dotyku sprawi, że z każdego rodzaju włosów będziesz w stanie wyczarować najpiękniejszą fryzurę, która zachwyci nawet najbardziej wymagającą osobę. Będziesz najlepszym stylistą fryzur na świecie.
Tosiu! – Sprawię, że będziesz wyjątkowo kreatywna. Zmysł wzroku spowoduje, żezaprojektowane przez Ciebie stroje będą hitem na każdym pokazie mody. Zawstydzisz niejednego projektanta. Będziesz COCO Chanel 21 wieku.
(po przekazaniu magicznej mocy mama odchodzi a dzieci powoli budzą się ze snu i…)
Bartosz-Ach cóż za zapach ogarnął moją głowę. Czy to fiołki czy róże? Biegnę szybko na łąkę. Z pewnością znajdę tam wiele pachnących i pięknych kwiatów. Chcę stworzyć nowe perfumy. (macha ręka i odchodzi-na łące spotyka pszczółkę)
Bartosz- pszczółko miła, śliczna biedronko czy mogłybyście wskazać mi gdzie znajdę najpiękniejsze kwiaty?
Pszczółka- widzę, że chodzi ci coś po głowie-( śmiejąc się)nie dosłownie,
Biedronka- wiem, że nad czymś myślisz więc chodź z nami pokażemy ci najpiękniejsze kwiaty naszej łąki (Bartosz zbiera kwiaty i zanosi je na swoje stanowisko)
Julia-. Nie wiem co się dzieje? W koło słyszę urzekające dźwięki. Czy to śpiew ptaków? Czy szum drzew? A może śpiew syren z głębokiej toni. Chcę śpiewać razem z nimi.(wsłuchuje się w melodię lecącą z płyty)
Basia- (dziewczynka przebrana za nimfę wodną siedzi na kamieniu i nuci piosenkę z podkładem muzycznym.)
Asia- Burczy mi w brzuchu! Mam smak na zapiekane brokuły z sosem beszamelowym z dodatkiem gałki muszkatołowej, posypane parmezanem-czyżbym odkryła nowe smaki???- biegnę szybko po zakupy. (podchodzi do stoiska, gdzie kramarka sprzedaje owoce i warzywa)
Kramarka-Czego potrzebujesz?
Asia- Poproszę o najświeższe i najzdrowsze warzywa i owoce.
Kramarka- proszę wybierz sobie to, czego potrzebujesz.
Tymek- śniłem o włosach, długich złotych włosach! Ach jak przefarbowałbym je na rudo, ściął do ramion i wymodelował piękne loki. Ta fryzura zachwyci każdego! Kto chętny na nowe uczesanie?
Ela- Proszę mnie pięknie uczesać. Chcę wyglądać wystrzałowo!
Tosia- Hmm Asia miała kapelusz- zwykły prosty kapelusz. Gdyby dopiąć mu parę piórek i przewiązać kolorową wstążkę, do tego tatorebka..? Te dodatki ożywią każdy strój! Mam głowę pełną pomysłów. A może ten naszyjnik…
Zosia- Tosiu? Mam kilka niepotrzebnych rzeczy, nie mam pomysłu, co z nimi zrobić!
Tosia- Chętnie wezmę je od ciebie i stworzę nowe kreacje.
(– po odegraniu scenek dzieci podchodzą do swoich punktów-warsztatów pracy i zajmują się swoimi umiejętnościami. Bartosz bawi się perfumami, chodzi po sali i rozpyla perfum, Julka gra na dzwonkach i cicho śpiewa, Asia miesza w garnku, przyprawia i wykłada na talerzyk ciastko, Tymek czesze włosy koleżanki, przypina spinki, modeluje, Tosia wyciąga z pudła stroje i wiesza na wieszakach, dopasowuje dodatki. Dzieci pokazują swoje wytwory widzom)
Na scenę wchodzi mama i głośno się zastanawia)
(Pytania dywergencyjne)
· Co by było, gdyby każde dziecko odkryło w sobie talent?
· Czy potrzebne są czary, aby każdy odnalazł swa drogę w życiu?
· Czy w dobie komputerów i telefonii komputerowej każdy ma szansę odkryć w sobie artystę?
· Czy jest nieskończona ilość zapachów?
· Czy śpiewak operowy odnalazł by swoje miejsce w zespole rockowym?
· Czy da się przyrządzić szpinak, aby go lubiły również dzieci?
· Czy karbowane włosy wrócą kiedyś do mody?
(Dzieci po kolei podchodzą do mamy i każde coś wykonuje
Bartosz- Dla Ciebie mamo stworzyłem ten piękny zapach. Przyjmij go proszę(wręcza pięknie zapakowane perfumy)
Julia- Dla Ciebie mamo ta piękna melodia-( śpiewa piosenkę o mamie)
Asia-Spróbuj mamo ciastka z nowego przepisu-(podaje na talerzyku ciastko)
Tymek- Usiądź mamo- w nowej fryzurze będziesz wyglądać czarująco. (zakłada mamie perukę)
Tosia-Ta nowa biżuteria jest stworzona specjalnie dla Ciebie. (stroi mamę w biżuterię)
Dzieci ustawiają się na środku sceny i śpiewają piosenkę „Twoje święto dziś mamo”
Mama i dzieci kłaniają się i schodzą ze sceny.
|